USA 2008 - Chicago

Oprettet 10.08.2008 - 14:36 af Agnete - opdateret 08.04.2009 - 22:17 af Søren

Chicago blev oplevet med base i en lille forstad, Sugar Grove, hvor Sørens tidligere kollega fra Tellabs, Rob Whybrew, bor med sin familie.

Den første dag hos familien Whybrew - Rob og Jennifer samt deres børn Audrey (10år), Amy (5 år) og Jonathan (3år) gik med afslapning og tøjvask. Det var helt rart at bo i et hjem fremfor at bo på hotel. De havde ryddet to børneværelser og reserveret et badeværelse kun til os, så det var fine forhold.

Marie og Agnete var hurtigt godt igang med at lege, sammen med Audrey, Amy og Jon. De "flettede" små armbånd og ankelkæder af garn. Amy og Jon var dog for små til denne "aktivitet" så de hyggede sig med at bygge med Duplo klodser. Vi havde haft nogle med til deres samling, så der var masser af nye klodser.

Agnete kunne godt snakke med Audrey, mens Marie for det meste lod Agnete oversætte hvad hun sagde til Audrey, og hvad Audrey sagde til Marie.
Om aftenen havde Rob arrangeret et BBQ party, hvor bl.a. Eric (en anden af Sørens tidligere kollegaer fra Tellabs) og hans familie kom, så Rob havde travlt i køkkenet. Desuden skar han alt ud - selv affaldet - fordi han var god til det. Her skærer Rob hjemmedyrket rabarber ud til en rabarber tærte.

En ting, der var lidt mystisk var, at når man spiste, spiste man kun med gaffel. De havde skam knive, men det brugte man bare ikke. Eller vi gjorde selvfølgelig, men Rob og hans familie skar maden ud ved køkkenbordet og satte sig så over til spisebordet med kun en gaffel.
Lidt senere den dag gik vi en lille tur rundt i Sugar Grove. Det er en nybygget forstad med typiske amerikanske enfamilieshuse, der ligger på en stor græsplæne. De gør ikke meget ud af at afmærke deres grunde med hække og hegn som i Danmark. I stedet kan man lege stort set hvor man vil. Vi havde indtryk af, at det foregik i god fred og fordragelighed. Her er Amy og Jon på en af plænerne...

... Audrey havde inviteret to af sine veninder på besøg - Jordan og Keilah, som var søstre, selvom de overhovedet ikke lignede hinanden. De var også med ude at gå, og som med Audrey, fandt Agnete og Marie sig hurtigt godt tilpas i deres selskab. ...
... Endnu et billede fra vores lille gåtur. Vi slog også et smut forbi en legeplads. Det virkede som om, at der var legepladser overalt  - i alle haver og alle steder med lidt græs. Dét så vi jo ikke ligefrem i New York!
Efter gåturen legede pigerne "Twister" - en leg hvor een sidder og drejer på en skive, og når pilen stopper, siger personen fx. "højre hånd på grøn", hvis det er dét pilen viser. Så skal alle deltagerne placere højre hånd på en grøn plet. Men nu skulle det altså leges på engelsk. Det gik helt fint, og Marie, som har lært farverne, kunne også sagtens følge med.
Så kom vi til BBQ party'et, og her er vi ved desserten - den friske rababer-jordbær tærte, som Jennifer lavede, med vaniljeis og chokoladesovs.. MUMS!
Så får vi da Jakob at se - han havde ellers siddet foran computeren, nu hvor der var internet, i stedet for at være sammen med Rob og os andre. - Agnete var dog også smuttet derind på et tidspunkt, da hun var blevet lidt ør af al det snakken-engelsk.
Ude på terrassen blev der også nydt dessert, foran Robs bærbare. På billedet ses Eric, der står op, og hans kone, Lisa, der sidder ved siden af Rob, Amy, der spiser og Jakob, der er blevet afsløret i af tage en ekstra portion dessert..
Den næste dag tog vi ind til Chicago og besøgte "Shedd Aquarium", hvor vi bl.a. så et rigtig flot delfin show - først oppefra, og derefter  nedefra - der var nemlig store ruder under vandet, hvorfra man kunne se ind til delfinerne. Vi konkluderede, at det nok var mindst ligesågodt nedefra, som oppefra.
Efter dét, gik vi langs havnen i Chicago...
...ned til Navy Pier, en slags "mini" forlystelsespark. Turen var lidt længere end vi havde regnet med, men det var også meget sjovt. ...
.. Vi prøvede blandt andet et stort pariserhjul, som de kalder for "Ferris Wheel", efter opfinderen, som hed Ferris. Det var højt, og både Jennifer og Audrey skulle overtales før de ville med, og de var da også lidt betænkelige da de steg på. Men som beregnet, kom alle da ned i god behold.
På vej tilbage til bilerne tog vi en "vand-taxa" altså en båd, der sejler mellem nogle kaj-stoppesteder, egentlig mere som en bus.
Agnete var noget træt, så hun tog sig en slapper. Der var også en flot udsigt ind over Chicago. Om aftenen spiste vi på en Mexicansk Restaurant. Dejligt med noget andet end burgere! På vejen ned til restauranten førte Rob "an", og vi havde slået vores GPS til, bare for sjov. Og hver gang den sagde "turn to the right" drejede vi til venstre og omvendt - og til sidst gav den rent faktisk op og skrev "Can't find destination. Please choose another destination", hvilket der blev grinet en del af.

Den sidste dag i Chicago brugte vi sammen med Eric og hans familie. Først tog vi på "Museum of Science and Industry", hvor der bl.a. var en meget spændene rum-afdeling. På billedet ses den første dame på månen..

Vi så også en omnimax-film (en biograf, hvor der er lærred hele vejen rundt) om Grand Canyon og Colorado River.

Om aftenen tog vi hjem til Eric og Lisa og deres to børn Spencer og Kendall som serverede en dejlig middag på terrassen - lavet på grillen, naturligvis - Weber Grill er jo opfundet i Chicago.

På terrassen hørte vi bl.a. cikader, som der sang nærmest uudholdeligt højt. Men heldigvis ikke så længe ad gangen.

Alt i alt var det et dejligt ophold hos familien Whybrew's.